Els ajuntaments del sud de les Garrigues es planten i no aprovaran el conveni de carreteres de la Diputació i la Generalitat

17/09/2025

Els consistoris denuncien que l'acord deixa fora la principal reivindicació del sud de la comarca: convertir en carretera la connexió Bellaguarda–els Torms, una via bàsica per a serveis educatius, sanitaris i d'emergència

Els ajuntaments de la zona sud de les Garrigues, amb el suport del Consell Comarcal, han decidit no portar a aprovació als seus plens municipals el conveni de carreteres anunciat recentment per la Diputació de Lleida i la Generalitat de Catalunya. Sense aquest pas, l’acord no pot entrar en vigor. Els consistoris consideren que el projecte, tot i preveure una inversió de 18,4 milions d’euros en diferents vies de la comarca, no dona resposta a les necessitats reals del territori i torna a deixar de banda el sud de les Garrigues.

El conveni aprovat preveu tres actuacions principals:

  • La transformació del camí de Torrebesses a Castelldans en carretera de la xarxa comarcal de la Generalitat, amb una inversió d’11,7 M€.
  • La millora de la C-233 entre la Granadella I el Soleràs, amb actuacions sobre el ferm, el drenatge, la senyalització I els talussos (4 M€).
  • El reforç del ferm i elements de seguretat al camí entre els Torms i Bellaguarda (2,7 M€).

Els ajuntaments assenyalen que, malgrat que aquestes actuacions poden ser positives per al conjunt de la comarca, deixen sense resposta la demanda més urgent i històrica del sud: que la connexió Bellaguarda–els Torms deixi de ser considerada un camí municipal i passi a formar part de la xarxa de carreteres de la Generalitat. Actualment, aquest tram suporta un volum de trànsit molt superior al que li correspondria per la seva categoria: és utilitzat a diari pel transport escolar, pel transport del centre de serveis de la gent gran, pel servei d’escombreries, pels serveis mèdics i d’emergència, pels bombers i per molts veïns i veïnes que el fan servir com a via de pas més curta per arribar a la capital de comarca, les Borges Blanques.

Malgrat aquesta evidència, el conveni només hi preveu millores puntuals del ferm i del drenatge, mantenint-lo com a camí municipal. Això significa que, un cop finalitzades les obres, el cost del manteniment continuarà recaient en els ajuntaments. Els consistoris consideren que aquesta decisió perpetua el greuge històric envers el sud de les Garrigues i consolida un desequilibri territorial que posa en risc la cohesió de la comarca.

Un altre punt de crítica és la definició dels eixos comarcals. Fins ara, l’eix de referència al sud era la connexió Granadella–Soleràs–l’Albagés, considerada estratègica per unir el sud de la comarca amb la resta del territori. Amb el conveni, aquest paper d’“eix comarcal” passa a la nova carretera Torrebesses–Castelldans–les Borges, que discorre pel nord i només beneficia una part del territori. Els ajuntaments del sud alerten que aquesta redefinició suposa un canvi de model que deixa sense cobertura la meitat meridional de les Garrigues i trenca l’equilibri territorial.

Els municipis recorden que el sud de les Garrigues ha fet en els darrers anys un esforç continu per impulsar projectes contra el despoblament i per garantir oportunitats als joves perquè puguin viure i treballar als municipis. Sense unes comunicacions adequades, aquests esforços es veuen limitats i perden eficàcia. Les infraestructures viàries són una condició imprescindible per garantir la prestació de serveis bàsics, per facilitar la mobilitat diària i per afavorir l’activitat econòmica i social del territori.

Per tot plegat, els ajuntaments del sud de les Garrigues han decidit plantar-se i no aprovar el conveni als seus plens municipals. Insten la Diputació de Lleida i la Generalitat de Catalunya a reobrir el diàleg i a replantejar l’acord, incorporant-hi actuacions que garanteixin una vertebració equilibrada de tota la comarca i responguin a les necessitats històriques del sud de les Garrigues.