Destacada App
L’oli d’oliva de Lleida es juga bona part de les seues exportacions als Estats Units
Els aranzels del 15 per cent entren en vigor i colpegen les exportadores
Les empreses exportadores afronten amb certa resignació l’entrada en vigor dels nous aranzels del 15% per als productes de la Unió Europea als Estats Units, una mesura que, a Lleida, amenaça especialment els sectors agroalimentari i metal·lúrgic. El producte més venut per Lleida a l’altre costat de l’Atlàntic és l’oli d’oliva. L’any passat va registrar preus rècord per la baixa collita a tot l’Estat, mentre que ara ha baixat sensiblement i tendeix a la normalització. De fet, aquest any se n’han exportat 4,7 milions de quilos, uns 100.000 més que l’any passat. Però el preu mitjà voreja els 5 euros, davant dels 9 de les mateixes dates del 2024.
Amb l’entrada en vigor dels aranzels, les empreses aposten per diferents estratègies. Per una banda, intenten defensar el mercat i els preus i compartir amb els seus importadors i els clients nord-americans l’encariment dels seus productes. Per una altra, busquen créixer en altres mercats on ja són presents o obrir-ne de nous. El problema és que la política aranzelària de Trump ha trastocat el comerç internacional.