Un estudi avala la viabilitat ambiental de la futura planta de gasificació de Tracjusa

04/10/2025

L'informe, encarregat pels responsables del projecte, assenyala que cal millorar la presència de nitrats a l'aigua

La futura planta de gasificació de Tracjusa, a Juneda (Garrigues), compleix els requisits ambientals i de salut pública, segons un informe de la consultora ambiental ERF-WATTEGA encarregat pels mateixos impulsors del projecte, la cooperativa Gestió Ramadera de Ponent (GAP). L'anàlisi també destaca la "bona qualitat de l'aire" i la necessitat de millorar la presència de nitrats a l'aigua de la comarca, sobretot a les aigües subterrànies, a causa de la presència de purins, ha explicat el consultor de la firma Ivan Capdevila. El president de GAP, Eduard Cau, ha defensat el projecte i ha explicat que l'estudi vol aportar dades objectives per fer front a certs debats de "poc rigor" i "certa demagògia" que s'han generat al voltant de la planta.
Els resultats de l'anàlisi s'han presentat aquest divendres a Lleida i, en termes generals, conclouen que la qualitat de l'aire de les Garrigues "és bona" i que la comarca té un "problema" amb la qualitat de l'aigua per la gestió que s'ha fet dels nitrats. A la vegada, assenyala que els nous requisits més estrictes derivats de l'autorització ambiental per part de la Generalitat han fet que les emissions i l'impacte de la Nova Tracjusa siguin "més baixos" que els que preveia el projecte original del 2016.

Per fer l'estudi s'han analitzat i comparat les dades recollides entre 2014 i 2023 per l'estació de vigilància de Juneda. Sobre la qualitat de l'aire, detalla que els nivells de diòxid de nitrogen (NO2) i d'ozó troposfèric (O3) són inferiors als límits establerts i només s'han observat oscil·lacions puntuals pel que fa a les partícules en suspensió (PM10), tot i que en cap cas s'ha superat el valor límit anual.

El consultor que ha elaborat l'informe, Ivan Capdevila, també ha afirmat que no s'ha vist "cap correlació" entre l'activitat actual de la planta de tractaments de Tracjusa amb els nivells de contaminació atmosfèrica que s'han registrat en els darrers anys. Per exemple, en èpoques en què la planta va deixar de funcionar els anys 2014, 2017 i 2022 no es va registrar una millora de la qualitat de l'aire.

La nova planta de gasificació, al 2027

Tracjusa va iniciar la setmana passada les obres de la nova planta de gasificació, que preveu entrar en funcionament a principis de 2027. La instal·lació preveu substituir l'ús actual de gas natural per la gasificació de combustibles derivats de residus (CSR). L'objectiu és que la planta sigui viable econòmicament, ja que l'any vinent finalitzen les primes de l'Estat que ara fan viable la seva activitat.

Es tractaran fins a 45.000 tones de CSR, uns residus que provindran de la recollida domèstica i que fan cap a les plantes de triatge d'arreu de Catalunya. Els impulsors han explicat que el producte, semblant a un "pellet", vindrà de plantes de Constantí i Alguaire.

Capdevila ha explicat que, per la seva catalogació, la gestió preferent d'aquests CSR és la gasificació o el seu ús com a combustible. En cas contrari, acaben en abocadors o incinerats. "Com no hi ha plantes que tracten aquests residus, els estem portant a incineració, que ambientalment és pitjor que fer-ho servir en gasificació", ha indicat. A més ha assenyalat que deixar de dependre del gas natural suposarà un estalvi d'aquest de 300.000 MWh anuals.

Amb la nova planta de gasificació, GAP també vol incrementar la producció de biogàs i fertilitzants que ja es fan a Tracjusa i arribar a les 18.000 tones de fertilitzant. Per fer aquest fertilitzant, s'arribaran a tractar 145.000 tones a l'any de purins (un 60%) i la resta altres residus orgànics de la indústria agroalimentària i altres provinents de la zona com restes de gallinassa o de granges de vedells.

De fet, Eduard Cau ha explicat que aquest increment de producció de biogàs serà el que donarà "sostenibilitat econòmica al nou model". En el darrers anys, ha explicat, Tracjusa ha pagat 3,3 milions d'euros en la compra de drets d'emissió de CO2. Això canviarà amb el projecte de gasificació, ja que la seva principal font d'ingressos passarà a ser la venda d'aquests drets d'emissió. Dels 5 milions que preveuen ingressar amb la nova planta, 1,5MEUR correspondran al valor del metà i la resta, 3,5MEUR, a la venda d'aquests drets.
ACN / InfoLleida