ACTUALITAT
L’Espluga Calba torna a maridar l’oli i el tèxtil
El dilluns, 8 de desembre, celebra l’onzena edició de la Fira Oleotèxtil amb activitats diverses
Les activitats començaran a les 9.00 hores, amb un esmorzar popular, a l’esplanada de la cooperativa agrària. A les 11.00 hores, es farà un tast de cava Castell d’Or, a la sala de juntes de la Cooperativa.
Paral·lelament, s’habilitarà una zona per a infants amb inflables, l’actuació dels gegants i grallers de l’Espluga Calba i l’exposició de dibuixos dels nens i nenes de l’escola Porcel de Cervera.
També a partir de les 11.00 hores, es farà un vermut musical a la cooperativa tèxtil amb Etzsche i El Artriste, així com venda de gènere de punt de la marca STJOR, amb dissenys d’Òscar Dalmau. Albert Balcells ha explicat que la novetat d’enguany és que hi haurà una col·lecció de jerseis per a dona.
La jornada es complementarà amb visites al molí vell amb tast i venda d’oli Spelunca, que sortirà a un preu de 43 € la garrafa de 5 litres. Francesc Rebordosa ha explicat que, degut a l’esfondrament d’una de les parets de la cooperativa, fa quinze dies, i la pèrdua de 30.000 litres que tenien emmagatzemat, la producció s’ha hagut de desviar a Arbeca, on produiran l’oli nou. Així, ha recordat que la producció serà d’uns 700.000 quilos i que “produïm un dels millors olis”, referendat pel fet que l’any passat Spelunca va guanyar el guardó al millor oli en la varietat d’afruitat madur.
Entre les activitats, també hi haurà ruta guiada pel casc antic, amb visita a l’església i el castell, així com parades amb productes de proximitat a la cooperativa agrària.
La fira fusiona els dos sectors productius més importants del poble, l’agrícola, per part de Spelunca Cooperativa Agraria Espluguenca, i Stjor1969 cooperativa textil SomPunt, la més antiga en funcionament de Catalunya, amb el suport de l’Ajuntament de l’Espluga Calba.
El vicepresident del Patronat de Promoció Econòmica, Jordi Verdú; el regidor d’Economia de l’Espluga Calba, Lluís Amat; el president de la Cooperativa Agrària, Francesc Rebordosa, i el president de SomPunt, Albert Balcells, van presentar ahir el certamen.
Jordi Verdú va ressaltar que “la millor política de desenvolupament local és donar suport als motors reals de cada poble: els que creen llocs de treball, generen producte de qualitat, els que expliquen una manera de fer i, en definitiva, ajuden a arrelar les persones al territori”.
Així, va destacar que “la connexió d’aquesta fira amb ‘Gust de Lleida’ és evident, ja que la marca neix per posar en valor el que és nostre: el producte, les persones que el fan possible i les històries que hi ha darrere de cada elaboració. I amb aquesta fira, l’Espluga Calba és un exemple claríssim d’aquest model: oli de primera qualitat, vinculat a terra i tradició, tèxtil de proximitat, amb identitat i arrelament i un municipi que ho converteix en un relat coherent, atractiu i útil per al seu futur”.
Lluís Amat també es va expressar en la mateixa línia i va recordar que el poble compta amb un gran microteixit empresarial. Així, va recollir la campanya ‘Poble petit, gran vida’, impulsada des de l'Àrea de Repte Demogràfic de la Diputació de Lleida, per recordar que l’Espluga Calba recull, amb la celebració de la fira, la màxima expressió de l’eslògan.
