ACTUALITAT
Crida a aprofitar el conveni Generalitat-Diputació en carreteres comarcals
22/10/2025
Del vicepresident del consell, Ramon Solé
Sota el títol "Una oportunitat per a les Garrigues", Ramon Solé va publicar recentment a Segre aquesta opinió:
Ajuntaments del sud de les Garrigues han anunciat que no aprovaran el conveni, proposat per la Generalitat i la Diputació de Lleida, referent a la millora de diferents carreteres i vies de comunicació a la seva zona.
Els responsables municipals argüeixen que el conveni no dona resposta a algunes necessitats d'aquest territori, tot i que afirmen que la inversió prevista de 18,4 milions d'euros és positiva i ajudarà a millorar les comunicacions de la comarca.
Naturalment, aquests alcaldes tenen dret de proposar i reivindicar altres inversions a les carreteres, vies i camins d'aquesta zona o determinar canvis en la titularitat d'aquestes, però no sembla adient que, per la finalitat que persegueixen, no aprovar aquest acord i bloquejar la millora de les carreteres que sí que estan incloses.
Les Garrigues, i especialment el sud de comarca, han patit unes vies de comunicació escasses i deficients. Durant els anys 70 del segle passat l'IRYDA va obrir diversos camins que enllaçaven pobles que no tenien comunicació directa.
A poc a poc aquests camins municipals, amb ajudes de la Diputació i ara de la Generalitat, es van asfaltar amb el mateix traçat i el trànsit hi ha augmentat considerablement, tot passant a ser importants eixos de transport de camions i maquinària agrícola. Molts d'aquests camins, de responsabilitat municipal, s'han deteriorat molt per l'augment del trànsit, posant en dificultats econòmiques els ajuntaments.
Des de fa temps, s'ha reivindicat que la titularitat d'aquestes vies passés a altres administracions: Consell Comarcal, Diputació o Generalitat, donat que l'obertura d'aquestes vies va significar també noves demandes de mobilitat i intervenció al territori.
Aquest procés no es pot fer tot en un dia i cal prioritzar les actuacions. A més, alguns trams de carreteres de titularitat de la Diputació o de la Generalitat també necessiten d'actuacions urgents per millorar-ne el ferm i el traçat.
Conscients d'aquesta situació, tant la Diputació com la Generalitat i els Ajuntaments concernits han treballat per fer una proposta que, en funció de les disponibilitats, significa avançar en la direcció proposada. Transformació del Camí de Torrebesses a Castelldans en una carretera de la xarxa comarcal de la Generalitat.
Posada al dia de la C-233, entre la Granadella i el Soleràs, millorant el ferm, la senyalització i el drenatge.
Millores en el camí entre els Torms i Bellaguarda amb reforç del ferm, baranes de seguretat, drenatges i senyalització.
Totes aquestes actuacions són útils i positives. Les reticències al conveni d'algun consistori està motivada per la no inclusió a la xarxa comarcal de la Generalitat del tram de Bellaguarda als Torms per la definició d'un nou eix comarcal (Castelldans-Torrebesses), que consideren que pot perjudicar la tradició connexió Granadella-Soleràs-Albagés. Quant a la primera, s'hi preveu una inversió de 2,7 M€, i tot i que en aquesta fase encara no formaria part de la xarxa comarcal, les millores que s'hi realitzarien permetran una mobilitat més ràpida i segura. Naturalment això no vol dir que més endavant aquesta via s'integri a la xarxa de la Generalitat o bé que els ajuntaments hi afegeixin millores.
Pel que fa a la segona, crec que l'existència d'un nou eix comarcal al sud de la C-233, facilitarà el tràfic i dona sortida a noves demandes econòmiques de desenvolupament en aquest àmbit.
Per aquestes raons crec que el conveni s'ha d'aprovar. Les Garrigues sud no poden perdre aquesta inversió, que significarà augmentar i millorar les infraestructures viàries d'aquesta zona i permetrà una correcta prestació dels serveis bàsics i del desenvolupament econòmic de tota la comarca.
Ajuntaments del sud de les Garrigues han anunciat que no aprovaran el conveni, proposat per la Generalitat i la Diputació de Lleida, referent a la millora de diferents carreteres i vies de comunicació a la seva zona.
Els responsables municipals argüeixen que el conveni no dona resposta a algunes necessitats d'aquest territori, tot i que afirmen que la inversió prevista de 18,4 milions d'euros és positiva i ajudarà a millorar les comunicacions de la comarca.
Naturalment, aquests alcaldes tenen dret de proposar i reivindicar altres inversions a les carreteres, vies i camins d'aquesta zona o determinar canvis en la titularitat d'aquestes, però no sembla adient que, per la finalitat que persegueixen, no aprovar aquest acord i bloquejar la millora de les carreteres que sí que estan incloses.
Les Garrigues, i especialment el sud de comarca, han patit unes vies de comunicació escasses i deficients. Durant els anys 70 del segle passat l'IRYDA va obrir diversos camins que enllaçaven pobles que no tenien comunicació directa.
A poc a poc aquests camins municipals, amb ajudes de la Diputació i ara de la Generalitat, es van asfaltar amb el mateix traçat i el trànsit hi ha augmentat considerablement, tot passant a ser importants eixos de transport de camions i maquinària agrícola. Molts d'aquests camins, de responsabilitat municipal, s'han deteriorat molt per l'augment del trànsit, posant en dificultats econòmiques els ajuntaments.
Des de fa temps, s'ha reivindicat que la titularitat d'aquestes vies passés a altres administracions: Consell Comarcal, Diputació o Generalitat, donat que l'obertura d'aquestes vies va significar també noves demandes de mobilitat i intervenció al territori.
Aquest procés no es pot fer tot en un dia i cal prioritzar les actuacions. A més, alguns trams de carreteres de titularitat de la Diputació o de la Generalitat també necessiten d'actuacions urgents per millorar-ne el ferm i el traçat.
Conscients d'aquesta situació, tant la Diputació com la Generalitat i els Ajuntaments concernits han treballat per fer una proposta que, en funció de les disponibilitats, significa avançar en la direcció proposada. Transformació del Camí de Torrebesses a Castelldans en una carretera de la xarxa comarcal de la Generalitat.
Posada al dia de la C-233, entre la Granadella i el Soleràs, millorant el ferm, la senyalització i el drenatge.
Millores en el camí entre els Torms i Bellaguarda amb reforç del ferm, baranes de seguretat, drenatges i senyalització.
Totes aquestes actuacions són útils i positives. Les reticències al conveni d'algun consistori està motivada per la no inclusió a la xarxa comarcal de la Generalitat del tram de Bellaguarda als Torms per la definició d'un nou eix comarcal (Castelldans-Torrebesses), que consideren que pot perjudicar la tradició connexió Granadella-Soleràs-Albagés. Quant a la primera, s'hi preveu una inversió de 2,7 M€, i tot i que en aquesta fase encara no formaria part de la xarxa comarcal, les millores que s'hi realitzarien permetran una mobilitat més ràpida i segura. Naturalment això no vol dir que més endavant aquesta via s'integri a la xarxa de la Generalitat o bé que els ajuntaments hi afegeixin millores.
Pel que fa a la segona, crec que l'existència d'un nou eix comarcal al sud de la C-233, facilitarà el tràfic i dona sortida a noves demandes econòmiques de desenvolupament en aquest àmbit.
Per aquestes raons crec que el conveni s'ha d'aprovar. Les Garrigues sud no poden perdre aquesta inversió, que significarà augmentar i millorar les infraestructures viàries d'aquesta zona i permetrà una correcta prestació dels serveis bàsics i del desenvolupament econòmic de tota la comarca.
InfoLleida

